eLearning IPSantarém

DOCUMENTOS DE APOIO

As school after school shuts down in the face of the Covid-19 crisis (in now more than 140 countries), online learning opportunities have been elevated from a bonusextracurricular facility to a criticallifeline for education.

LEARNING REMOTELY WHEN SCHOOLS CLOSE© OECD 2020

Na atual situação de pandemia provocada pelo novo coronavírus SARS-CoV-2 e pela doença Covid-19, as instituiçõesde ensino superior estão a adotar diferentes soluções para garantir a realização das atividades de avaliação dos estudantes.

The 2019 ICDE World Conference on Online attracted over 800 delegates from more than 80 countries. The World Conference papers are spread across two volumes, with Full Papers appearing in this first volume.

Dr. Mark Brown; Dr. Mairéad Nic Giolla Mhichíl; Dr. Elaine Beirne; Dr. Eamon Costello (2020, 29 May)

World Economic Forum

lI, C., & Lalani, F. (2020, 29 de Abril)

A JISC report

Davies, S. (2010)

  Creating Online Learning Experiences: A Brief Guide to Online Courses, From Small and Private to Massive and Open.

Arlington, TX: Mavs Open Press.

Crosslin, M., Bemham, B., Dellinger, J., Patterson, A., Semingson, P., Spann, C., Usman, B., & Watkins, H. (2018)

  Assessment Strategies for Online Learning: Engagement and Authenticity.

Edmonton, AB: Athabasca University Press

Conrad, D., & Openo, J. (2018)

Guidelines on Distance Education during COVID-19 offer policy advice and practical tips on the use of distance-education (DE) methods, tools and appropriate technology, and provide a road map for decision makers and practitioners to integrate good practices in their specific contexts.

A obra foi traduzida e adaptada à língua portuguesa mantendo a licença da obra original.

  The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning

Well-planned online learning experiences are meaningfully different from courses offered online in response to a crisis or disaster. Colleges and universities working to maintain instruction during the COVID-19 pandemic should understand those differences when evaluating this emergency remote teaching.

O ensino a distância está na ordem do dia.  Entretanto, como alternativa ao ensino presencial ele configura uma pedagogia há muito consolidada e socialmente justificada. 1. Por razões dramáticas, o ensino a distância (EaD) está na ordem do dia (escrevo “a distância”, como deve ser, e não “à distância”, conforme reiteradamente tenho lido e ouvido)… (08.04.2020)

Reis, Carlos (2020)
Professor catedrático da Univ. de Coimbra e autor de mais de 20 livros, publicados em Portugal e no estrangeiro. Foi reitor da Universidade Aberta (2006-11) e presidente da European Association of Distance Teaching Universities (2010-11).

No contexto da pandemia da Covid19, o recurso a plataformas eletrónicas de suporte ao ensino não presencial revela-se uma necessidade.
Entendeu, por isso, a CNPD – Comissão Nacional de Protecção de Dados oportuno emitir orientações para os diferentes intervenientes nos tratamentos de dados pessoais efetuados na utilização de tecnologias de suporte ao ensino à distância (09.04.2020)

“… O Colibri, trabalha com contas flutuantes, para todos os membros da rede RCTS. As contas Pro são válidas até duas horas após ter sido realizado o login federado na plataforma. Caso não esteja em reunião duas horas após o login a sua conta irá ser reduzida para BASIC. Terá de voltar a proceder à autenticação, sempre que quiser moderar uma nova reunião.”

Consultório da Aprendizagem (webinar) organizado por FORMA-TE. Dinamizado por Arnaldo Santos e Lúcia Moreira, moderado por Mário Martins (Forma-te), no dia 16 de Abril. Pode fazer download do PDF apresentado na sessão AQUI

Apresentação de Joana Viana no webinar “Ensino a distância” no dia 7 de Abril de 2020. Promovido pelo SNESUP – Sindicato Nacional do Ensino Superior

Apresentação de Paula Peres no webinar “Ensino a distância” no dia 3 de Abril de 2020. Promovido pelo SNESUP – Sindicato Nacional do Ensino Superior

Educação do futuro e a escola a distância, com a especialista em educação Neuza Pedro.

Conversa com o jornalista Pedro Santos Guerreiro, em 6 de abril 2020

A.W. (Tony) Bates

The book examines the underlying principles that guide effective teaching in an age when all of us, and in particular the students we are teaching, are using technology. A framework for making decisions about your teaching is provided, while understanding that every subject is different, and every instructor has something unique and special to bring to their teaching. The book enables teachers and instructors to help students develop the knowledge and skills they will need in a digital age: not so much the IT skills, but the thinking and attitudes to learning that will bring them success. Book release date (final version): October 10, 2019. For subsequent updates, see Updates and Revisions in the front matter of the book.

Creative Commons Attribution NonCommercial

O texto presente no livro refere-se à edição 1.9 do Moodle, a mais recente na altura em que foi publicado – dezembro de 2009. A versão atual do Moodle é a 3.8.3, com interfaces renovadas, mais funcionalidades, melhores condições de manutenção e muito mais segurança do que a versão 1.9.

CITL presents these “Online Course-in-a-Box” resources to faculty and instructors who are tasked with developing their own online course with minimal campus support. Online Course-in-a-Box includes online education best practices and the research that supports those best practices, along with templates and other helpful guides.

Apresentação de António Teixeira, no Free Webinar: Open, online and distance teaching and learning during the Corona Virus pandemic #learningtogether – 26 March 2020 – 16:00CET

, Published:
Educause

UNESCO (2020)
Institute for Information Technologies in Education

Morgado, Leonel (2020)
PhD in Applied Informatics – Universidade Aberta · Department of Sciences and Technology (DCeT)

Domingos Caeiro, João Relvão Caetano, Artigo de Opinião por – Jornal Público 19 Março 2020

MarylandOnline (2020)
 
Uma Check List para Ensino Superior que pode ajudar (em breve disponibilizaremos resumo em português).
Politécnico de Santarém

Gabinete de eLearning do I.P. Santarém
Escola Superior de Educação de Santarém
Complexo Andaluz  – Apartado 131
2001-902 Santarém
Email: elearning@ipsantarem.pt
Telefone: +351 243 309 180

Made with in #IPSantarém